Latar Belakang Tamadun India
Tamadun ini wujud antara tahun 2500-1800 S.M.Selepas tempoh
ini tamadun Indus telah mengalami keruntuhan. Hal ini dikaitkan dengan
kedatangan orang Aryan yang telah membawa satu budaya dan tahap baru kepada masyarakat
Lembah Indus.Tahap ini dikenali sebagai Zaman Vedik. Zaman Vedik merupakan
permulaan kehidupan beragama bagi masyarakat tersebut kerana pada zaman itulah
lahirnya agama Hindu. Setalah beberapa ketika bertapak di Lembah Indus,
menjelang abad ketujuh Sebelum Masihi perhatian masyarakat tersebut beralih ke
Lembah Ganges.
Pada zaman ini terdapat golongan pemerintah yang terdiri
daripada golongan raja.Terdapat dua bentuk kerajaan, iaitu janapada atau
kerajaan kecil dan mahajanapada atau kerajaan besar. Di bawah pemerintahan
Chandragupta Maurya, kerajaan-kerajaan kecil ini telah disatukan. Pada tahun
321 S.M. telah lahir empayar yang pertama di India. Ini berlaku semasa
pemerintahan Dinasti Maurya apabila seluruh India uatara telah disatukan.
Dinasti ini mencapai kemuncak kegemilangan pada ketika pemerintahan
Asoka.
Pentadbiran dan Perundangan
Pada
tahap awal pembentukannya,tamadun India mempunyai dua bentuk kerajaan,iaitu
kerajaan kecil dan kerajaan besar. Kerajaan kecil masih bersifat kepuakan dan
tidak mempunyai raja. Mnakala kerajaan besar dikeyuai oleh raja seperti
kerajaan Kashi, Kosala, dan Magadha.
Dalam
tamadun ini, sememangnya raja mengamalkan kuasa mutlak. Kedudukan seseorang ini
kemudian diperkukuh dengan pelbagai bentuk upacara ritual yang berasaskan
kepercayaan bahawa seseorang raja itu adalah suci dan harus dihormati. Golongan
Brahmin yang bertindak sebagai penasihat memainkan peranan penting dan ini
diikuti dengan golongan Kryatria yang menjadi pemerintah tertinggi serta
merupakan golongan dominan.
Chandragupta
Maurya telah membentuk empayar Maurya dengan menyatukan kerajaan-kerajaan kecil
di India.Hal ini mengubah status raja kepada maharaja. Empayar Mauryameliputi
kawasan Teluk Benggala hingga ke Pergunungan Hindu Kush. Ibu negerinya terletak
di Paliputra. Zaman kegemilangan Dinasti Maurya adalah pada masa pemerintahan
Maharaja Asoka.Asoka telah menamatkan perang saudara dan menakluk Kalinga
selepas Perang Kalinga.Asoka lebih menekan kepada kedamaian dan kemajuan sosial
serta menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha dan tidak lagi
menerusi ketenteraan.
Peningkatan Ekonomi
Antara
pusat perdagangan yang penting termasuklah Anga,Kalinga, dan Karusa yang
menghasilakan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.Hubungan perdagangan
dengan Macedonia, Sri Lanka, rantau Asia Tengah dan Asia Tenggara. Antara
pelabuhan yang penting yang menghubungkan India dengan negara luar termasuklah
Tamralipti, Ghantashala, dan Kadura di bahagian timur, serta Broach, Chaul,
Kalyan, dan Cambay di bahagian barat.
Perkembangan
pesat sektor ekonomi ini telah merangsang kewujudan persatuan perdagangan dan
perusahaan yang dikenali sebagai stresthin di setiap bandar. Matlamat persatuan
adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan, dan gaji pekerja. Undang-undang
telah digubal bagi mengawal persatuan dan perlaksanaan undang-undang telah
diawasi raja. Mata wang telah digunakan sebagai medium jual beli.Semasa Zaman
Gupta, bentuk mata wang emas telah digunakan. Penggunaan mata wang dalam proses
jual beli ini membuktikan bahawa pemerintah dalam tamadun India seperti Dinasti
Maurya dan Gupta telah melaksanakan satu dasar kewangan dan ekonomi yang
sistematik. Aktiviti perdagangan sejak Zaman Maurya sangat disokong oleh
perkembangan dalam sektor perusahaan terutamanya pengeluran tekstil, kain kapas
dan sutera.
Pendidikan
Peninkatan
dalam bidang pendidkan bermula pada Zaman Vedik.Pendidikan pada zaman ini
sangat mementingkan keagamaan dan Hindu menjadi terasnya.Pendidikan pada zaman
ini hanya didominasi oleh kaum lelaki.Golongan wanita pada masa itu tidak
mempunyai ruang untuk menerima pendidikan. Pendidikan pula memberikan perhatian
kepada pembelajaran kitab-kitab Veda dan bahasa Sanskrit merupakan medium
pengajaran yang penting. Kaedah hafalan merupakan kaedah yang digunakan untuk
mendalami kitab-kitab Veda tersebut.
Pendidikan
yang berteraskan agama Hindu dan Buddha adalah untuk menyediakan manusia
menghadapi hari selepas mati. Tumpuan pendidikan ialah agama. Segala hukum
agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup sempurna dengan nilai-nilai
murni yang diajar oleh agama. Pendidikan tinggi telah diberikan di Kolej
Brahman.Untuk mencapai taraf sebagai Brahmin tang berpendidikan, seseorang
harus menghafal pelbagai buku agama khususnya Veda yang mengandungi peraturan
ritual, mantera, dan lagu-lagu agama.
Falsafah
Falsafah
wujud dalam 2 bentuk pemikiran yang besar, iaitu kumpulan yang bersumberkan
kitab Veda dan yang menolak kitab Veda. Kitab Veda terdiri daripada Rig Veda,
Yajur Veda, Sama Veda, dan Atharva Veda. Upanishad, Mahabharata, dan Bhagavad
Gita merupakan antara sumber falsafah yang terdapat dalam Veda. Sementara
falsafah bukan aliran Veda bersumberkan ajaran Carvaka, Jainismedan Buddhisme.
Sains dan Teknologi
Sains
dan teknologi ialah cabang kepada pengetahuan Vedik. Pengetahuan tentang
astronomi dapat dipetik daripada Rig Veda.Ilmu matematik telah wujud dalam
tamadun India dan berkembang pest pada Zaman Gupta. Ahli matematik India telah
mengetahui tentang konsep geometri dan telah memperkenalkansistem nombor, iaitu
angka Brahmin dan angka Kharosti.Sistem angka juga telah wujud dalam tamadun
Yunani, iaitu herodianicdan ionic.Ilmu perubatan berkembang disebabkan
kecendurungan masyarakatnya dalam fisiologi kerana kaitannya dengan yoga.
Seni Bina
Masyarakat
telah berupaya untuk membina binaan yang sangat baik.Hal ini dapat dilihat pada
binaan Great Bath. Oleh sebab kehidupan masyarakat India sangat erat
hubungannya dengan agama, maka bidang seni bina turut berkembangberdasarkan
keagamaan. Oleh itu, terlihat binaan yang berteraskan agama Buddha dan
Hindu.Antara binaan yang mengagumkan termasuklah binaan kompleks kuil di Gua
Ajanta. Kompleks ini mempunyai 20 buah kuil. Sementara itu kompleks kuil di Gua
Ellora pula mempunyai 28 buah kuil-gua dan dibina antara abad kelima hingga
abad kelapan Masihi.
Bahasa dan Kesusasteraan
Kelompok
Dravidia dan Indo- Arya mempunyai budaya serta bahasa yang berbeza. Bagi
masyarakat Dravidia di bahagian selatan India bahasanya adalah seperti Telegu,
Malayalam, Kannada dan sebagainya.Bahasa utama pada Zaman Vedik ialah bahasa
Sanskrit.
Tamadun
India turut menghasilkan satera agama Hindu dan Buddha, antaranya termasuklah
epik Mahabharata dan Ramayana. Mahabharata menceritakan peperangan antara dua
tentera, iaitu yang baik dan yang jahat. Ramayana pula ialah cerita inkarnasi
Dewa Vishnu sebagai Rama dan pergaduhannya dengan raja Sri Lanka yang melarikan
isterinya, Sita.
Sistem Sosial
Dalam
tamadun Indi,salah satu perkara penting yang harus diperhatikan dalam sistem
sosial ialah kewuujudan sistem kasta. Sistem ini merupakan sebuah institusi
yang sangat unik dan tidak ditemui dalam mana-mana tamadun dunia yang lain.
Sistem ini mempunyai empat kasta utama,iaitu Brahmin, Ksyatria, Vaisya dan
Sudra. Keempat-empat kasta ini mempunyai tangggungjawabyang berbeza. Sistem
kasta ini menjadi darah daging kepada sistem sosial India dan sistem ini
diikuti dengan ketat. Berdasarkan sistem ini, abtara lainnya, seseorang lelaki
tidak boleh mengahwini wanita daripada kasta yang berbeza dan tidak boleh
bercampur gaul dengan ahli kasta yang berbeza.
Agama Hindu
Agama
ini percaya bahawa Tuhan mempunyai enam aliran ,iaitu Saivisme, Vaishnavisme,
Saktham, Ganapathyam, Kaumaramdan Saura. Sejak zaman empayar Maurya, agama ini
telah menjadi agama yang penting dan memaparkan dominasi golongan Brahmin.
Agama ini mendapat saingan daripada agama Buddha terutamanya semasa
pemerintahan Chandragupta Maurya dan Asoka. Kegemilangan agama Hindu muncul
pada masa empayar Gupta.
Penganut
agama Hindu juga mempercayai Hukum Karma yang bersabit dengan kelakuan manusia
semasa hidup dan kelahiran semula selepas mati. Kelahiran semula adalah
bergantung pada Karma dan tujuan hidup pula adalah untuk mencapai Mosyak, iaitu
kebebasan mutlak. Sesiapa yang mencapai tahap ini akan bersatu dengan Tuhan dan
tidak akan lahir lagi ke dunia. Oleh yang demikian, seseorang itu perlulah
berbuat baik semasa hidupnya agar Moksya dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment