Blogger Widgets

Wednesday 9 May 2012

Kampung Budaya Sarawak


Sarawak adalah negeri yang kaya dengan sejarah dan warisan. Negeri ini juga dikenali sebagai “land of the Hornbills’. Penduduk tempatan terdiri daripada kumpulan etnik iaitu, Iban, Bidayuh, Melanau dan suku-suku lain seperti melayu, cina dan india.
Pengenalan Kampung Budaya Sarawak
Ia berlokasi 35km dari Kuching dan tersorok jauh di kaki bukit legenda gunnung Santubong. Tempat itu juga merupakan tempat untuk upacara Penuaian Dunia dan Dunia Rainforest Music Festival. Muzium itu dimiliki oleh Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC). Tempat ini juga menggambarkan gaya hidup penduduk tempatan Sarawak. Pelbagai ethnik boleh dijumpa dalam kampong itu. Selain itu, kraftangan seperti songket kain, pua kumbu, melanau terendak, tambok bidayuh, parang iban, ukiran kayu Orang Ulu dan seramik orang cina.
Tempat tarikan pelancong adalah seperti rumah panjang bidayuh, rumah panjang Iban, pondok orang Penan, rumah Orang Ulu, rumah tinggi Melanau, rumah Melayu, rumah ladang Cina, persada alam, persada ilmu, rumah muzik dan denai orang Penan.
Rumah panjang Bidayuh
Keisterimewaan rumah panjang Bidayuh adalah seperti ukiran buluh yang unik, alat-alat muzik traditional dan lain-lain.  Bangsa Bidayuh terdiri dari 8.4% daripada penduduk Sarawak. Bangsa ini kebanyakan tinggal di kawasan yang berhampiran dengan sungai-sungai.
Kebanyakan bumiputera Sarawak tinggal di rumah panjang. Bangsa Bidayuh adalah berbeza dengan kumpulan lain seperti Jagoi, Biatah, Bukar-sadong, selakau, dan orang barat Sarawak. Kumpulan ini suka menbina rumah mereak di kawasan bergunnungan kerana mereka berkata ini adalah satu cara untuk mengelakan diri daripada musuh-musuh.
Rumah panjang Orang Iban
Kaum Iban juga dikenali sabagai ‘Dayak Laut’, ini disebabkan oleh mereak suka menbina rumah panjang mereka untuk bertahan selama 15 hingga 20 tahun atau sehingga tanah penanamanan tidak boleh ditaman tamanan.  Kemudian, mereka akan mengemaskan barang dan berpindah ke kawasan yang baru. Rumah panjang tradisional yang dibina daripada kayu yang dibentuk dengan kapak,diikat dengan gentian pokok menjalar. Biasanya, seorang pengunjung biasa akan dijemput untuk duduk di atas karadi untuk bersembang dengan orang tua. 

1 comment:

  1. Salam sejahtera,
    Saya Nor Azita Umar dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Saya tertarik dengan gambar rumah panjang dalam blog ini. Saya ingin minta izin untuk menggunakan gambar ini dalam buku teks saya. Harap dapat memberi maklum balas kepada saya menerusi e-mel nau5432@gmail.com.

    Maaf, salah paparan untuk komen sebelum ini.

    ReplyDelete