Blogger Widgets

Tuesday 8 May 2012

Leher Panjang Karen-Chiang Mai, Thailand

Leher Panjang Karen-Chiang Mai, Thailand

 Karen adalah orang yang jauh. Mereka berhidup dalam unit sosial yang perlindungan puak dan perlindungan rakyat seluruh Karen. Adat dan tradisi mereka berpunca daripada medium purba butir-butir yang Karen sendiri mendakwa telah dilupakan. Antara banyak tradisi Karen bahawa mencantikkan wanita dengan cara khas. Terdapat sebanyak ciri-ciri kecantikan di kalangan Karen kerana terdapat perpecahan di kalangan puak yang lebih besar. Karen tidak satu kumpulan homogen tetapi konfederasi longgar heterogen dan puak-puak yang berkait rapat. Setiap orang dalam kaum ini mempunyai variasi mereka sendiri pada kecantikan.

Hari ini, sebilangan kecil Karen - Padaung kaum yang tinggal di Thailand. Ada yang di kawasan Mae Hong Son Barat Laut. Ini paling biasa dikenali sebagai leher Long, istilah ini menandakan amalan menghiasi wanita mereka dengan gelang tembaga di sekeliling leher. Lain-lain suku-suku Karen-Padaung tinggal di Phrae Province, di bahagian utara pusat Thailand, dan Baan Thaton di jauh di utara wilayah Chiang Mai. Ciri kecantikan wanita utama mereka adalah penggunaan gading gajah ukiran di telinga. Kaedah-kaedah ini unik dan medium dari perhiasan kembali cara lama, dan Karen-Padaung yang Mae Hong Sorn dan Phrae terus tradisi ini hari ini.

Terdapat dua buah kampung Karen-Padaung di kawasan Mae Hong Sorn. Satu di Doi Mae Ho di Km 84 di Mae Hong Sorn, dan yang lain adalah di Kampung Nam Piang Din berhampiran sempadan Myanmar. Kedua-dua kawasan telah diselesaikan oleh Karen-Padaung hanya baru-baru ini apabila bilangan yang kecil datang ke Thailand dari Myanmar. Manakala Doi Mae Ho penyelesaian yang agak besar, terdapat hanya sembilan keluarga di Riam Piang Din Village di Phrae, dan lima keluarga 14km dari Baan Thaton.

Di Mae Hong Sorn dan Bann Thaton kawasan, wanita Karen Padaung kampung memakai cincin tembaga yang berganda di sekeliling leher, lengan dan kaki, dan bagi kaum ini, cincin tembaga adalah tanda yang paling menonjol keindahan dan status wanita. Cincin di leher sampai dari tulang selangka sehingga bawah dagu, dan cincin ini sentiasa diadakan sangat ketat oleh struktur tulang dari tulang selangka ke dagu. Perhiasan leher cincin ini bermula apabila gadis-gadis berumur 5 atau 6 tahun dan leher tumbuh semakin pangjang dan cincin tambahan ditambahkan pada setiap tahun pemergian. Ia adalah dari amalan ini bahawa suku ini telah mendapat nama "leher panjang". Seorang wanita di Sawit Piang Din Village memakai 37 gelang tembaga di sekitar lehernya dan ini sebagai tempat yang sesuai.

Cincin di bahagian tangan dan kaki tidak agak terkenal sebagai orang-orang di leher hanya kerana cincin leher dilafazkan. Walau bagaimanapun, cincin ini adalah sama penting. Cincin di bahagian tangan yang dipakai pada lengan dari pergelangan tangan ke siku. Mereka yang berada di kaki dipakai dari buku lali ke paras lutut, dan kain penutup yang disimpan di kebanyakan ini gelang dari tulang kering ke buku lali.

Karen-Padaung dalam Phrae hidup dalam Daerah Wangshin, dalam Maesin Village, Kangjai Kampung dan Maepong Kampung. Ini adalah di sekitar KM 75 Jalan Phrae-Wangchin. Wanita of.these Karen puak-puak mempamerkan kecantikan mereka, dan status mereka sebagai wanita yang sudah berkahwin, dengan memakai ukiran gading gajah di telinga mereka. Apabila seorang wanita telah berkahwin, telinga dia tercucuk dan gading gajah 1-4 sentimeter panjang dimasukkan.

Pada peringkat awal keping telinga adalah agak kecil, terutama bagi wanita muda. Berat daripada gading secara beransur-ansur berat ke atas cuping telinga dan telinga menjadi lebih besar dan lebih besar dan panjang dan panjang. Kemudian gading yang lebih besar dimasukkan dan proses ini berulang sehingga telinga wanita menjadi amat memanjang dan liut. Wanita yang berkahwin memakai ini keping telinga untuk hidup.

Gadis-gadis yang belum berkahwin dalam kaum ini tidak memakai keping telinga, tetapi mereka tidak memakai pakaian putih, berbeza dengan pakaian merah dan hitam yang dipakai oleh wanita yang telah berkahwin, dan pada belakang tangan mereka beberapa perkataan ajaib yang ditulis dalam bahasa rohani. Kata-kata ini membawa makna kepada memberkati gadis-gadis ini untuk mempunyai kehidupan yang bahagia.

Tradisi ini Karen - Padaung yang kadang-kadang dirujuk sebagai "Telinga Panjang" adalah salah satu yang tertua orang-orang di bahagian dunia ini. Lama sebelum mana-mana wilayah-wilayah yang hari ini telah dibentuk oleh sempadan kepada bangsa atau negara, rakyat Asia Tenggara, terutamanya penghuni gunung, mengamalkan adat yang dikenali sebagai "Telinga Dimuatkan". Menurut adat ini, telinga, menjadi salah satu bahagian yang paling suci badan, adalah satu objek penting dari perhiasan. Untuk kecantikan dalam wanita dan kekuatan dalam lelaki, telinga kedua-dua jantina telah dimuatkan. Hari ini, di kalangan Karen-Padaung yang Phrae dan Burma, tradisi ini diteruskan bagi jantina wanita sahaja, sekali berkahwin.

No comments:

Post a Comment