Blogger Widgets

Monday 14 May 2012

Jiang Shi


Jiang Shi bermakna “mayat kuku” atau “zombie”. Ini merupakan satu legenda dalam masyarakat China. Jiang Shi adalah mayat hidup yang melompat-lompat  dan menyerang makhluk hidup lain untuk menyerap energy. Pada waktu pagi, ia bersembunyi dalam keranda manakala pada waktu malam, ia akan melompat keluar untuk menghisap darah manusia. Jiang shi menghisap darah manusia adalah menggigit leher manusia. Jangan menafas apabila menemui jiang shi kerana jiang shi ialah bergantung kepada hidung merasa kenafasan manusia.Dalam filem Hong Kong, jiang shi adalah memakai pakaian jubah Dinasti Qing, apabila bulan manjadi bulat, kuasanya akan bertambah. Dalam filem, jiang shi akan tidur apabila melekat “kertas kuning” yang telah menulis mantera di dahi mereka.Keasalan jiang shi ialah dari Xiang Xi.
Cara Menentang Mayat Kuku

1.cermin
2.penyapu
3.loceng
4.beras pulut
5.kebakaran
6.cuka
7.darah anjing
8.bawang putih



1 comment:

  1. Salam sejahtera,
    Saya Nor Azita Umar dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Saya tertarik dengan gambar rumah panjang dalam blog ini. Saya ingin minta izin untuk menggunakan gambar ini dalam buku teks saya. Harap dapat memberi maklum balas kepada saya menerusi e-mel nau5432@gmail.com.

    ReplyDelete