Blogger Widgets

Tuesday 27 March 2012

Pelajar Bunuh Diri Kerana Tekanan Belajar

Pelajar Bunuh Diri Kerana Tekanan Belajar


Peperiksaan merupakan satu kemestian kepada para pelajar. Kejayaan di dalam peperiksaan membuktikan kesungguhan dan keperihatinan pelajar terhadap pelajaran yang dipelajari, juga kepekaan terhadap tanggunggjawab sebagai seorang pelajar.

Ia juga merupakan medan ujian untuk menentukan kelayakan dan kebolehan seorang pelajar memahami apa yang dipelajari, sekaligus sebagai saringan untuk menentukan pangkat yang sepatutnya diperolehi oleh pelajar. Keistimewaan yang banyak menunggu pelajar yang mendapat keputusan peperiksaaan yang baik tetapi sebaliknya kepada yang gagal.

Tekanan di dalam diri seorang pelajar datang dari pelbagai sudut kehidupan, di antaranya tekanan daripada kedua orang tuanya untuk melihat kejayaan anaknya. Bayangkanlah jika setiap surat yang ditulis oleh ibubapa kepada para pelajar dipenuhi dengan harapan dan pesanan agar mendapat kejayaan yang cemerlang di dalam peperiksaan. Harapan yang tinggi daripada kedua orang tua di tanah air menyebabkan tekanan yang tinggi, apatah lagi jika pelajar itu kurang bersedia untuk menghadapi peperiksaaan.

Tekanan seperti ini akan lebih cepat wujud di kalangan pelajar yang datang daripada keluarga yang berpendapatan rendah. Harapan serta pesanan orang tua jika dianggap sebagai pendorong untuk mendapat kejayaan merupakan satu pemikiran yang positif tetapi jika ia dianggap sebagai tekanan yang berlebihan akan menyebabkan pelajar cepat tertekan sehinggga wujudnya kesan keserabutan di dalam pemikirannya dan boleh menyebabkan tindakan yang luarbiasa dilakukan olehnya. Tidak hairanlah adanya kejadian bunuh diri dikalangan pelajar, terutamanya di Jepun dan negara Barat kerana tidak dapat mengawal perasaan.

Sebagai contohnya, berita yang terkini, seorang pelajar University Sains Malaysia(USM)  yang ditemui mati bunuh diri. Pelajar ini bunuh diri kerana dia rasa dia tidak ada masa depan yang baik, walaupun dia berusaha semasa belajar tetapi dia gagal mendapat keputusan yang baik. Dia menyatakan dia seorang yang gemuk dan hodoh hodoh,oleh itu, dia merendahkan diri sendiri dan menganggapkan dia tidak akan berjaya dalam masa depan. Semua maklumat disimpan dalam komputer peribadinya dan dituliskan sebelum dia bunuh diri. Kekurangan berinteraksi dengan kawan- kawan dan keluarga menyebabkan dia mudah salah fikir agar membuat sesuatu yang membahayakan nyawanya. 

Penyelesaian Masalah

Cuba membunuh diri bukan jalan mudah untuk menyelesaikan masalah tekanan, pelajar yang cuba membunuh diri seharusnya mencari penyelesaian yang dapat menyelesaikan tekanan atau masalah tersebut. Tindakan yang perlu diambil berat seperti di bawah:

  1. Pelajar seharusnya memberitahu masalah mereka kepada orang yang rapat dengan mereka supaya orang lain yang berpengalaman dapat memberikan nasihat kepada mereka. 
  2. Ibu bapa sepatutnya menjadi pendengar yang setia kepad anak mereka. Adakalanya remaja tidak dibiasakan oleh ibu bapa untuk munluahkan pandanga mereka kerana dianggap biadap atau kurang sopan. Ibu bapa harus meyakinkan anak-anak bahawa mereka adalah teman yang sedia mendengar sebarang runguntan dan luahan hati mereka. Anak-anak akan berasa ibu bapa mereka sayang kepada mereka dan ambil berat tentang kehidupan mereka. 
  3. Bantuan daripada sahabat yang rapat amt penting kepada pelajar yang terdapat banyak masalah. Remaja muda sekarang lebih selesa berbual dengan sahabat rapat mereka agar shabat rapat haruslah memberi lebih banyak tumpuan kepada kawan mereka supaya apabila remaja tersebut menghadapi apa-apa masalah, dia akan berbincang dengan sahabat baiknya dan sahabat juga tahu tentang situasi mereka.
  4. Kewujudan pakar atau kaunselor amat penting kepada remaja yang sedang menghadapi masalah yang sukar diselesaikan. Ibu bapa perlulah memberi keyakinan kepada anak mereka supaya mereka tida berasa malu apabila terdapat masalah tekanan ini. Pertolongan kauselor amat penting kepada remaja yang bermasalah.
  5. Pihak Kuasa haruslah memberikan kempen yang mementingkan nyawa seperti program yang dijalankan oleh negara Taiwan, iaitu ‘Love Life’. Kita haruslah menyayangi kehidupan kami walaupun terdapat apa masalah. Kempen kesedaran amat penting kerana dapat mempengaruhi pemikiran remaja muda sekarang. 

No comments:

Post a Comment